szkolenia dla firm
Zastosowanie technik kreatywnych w komunikacji kryzysowej (PR)
Literatura fachowa podaje, że dziedzina Public Relations wypracowała efektywne sposoby reagowania w sytuacjach kryzysowych. Ale czy na pewno? Tylko 50% czołowych amerykańskich przedsiębiorstw ma opracowane scenariusze działań PR na wypadek zagrożenia kryzysem. Nie wynika to z braku świadomości nieuniknioności kryzysu, bowiem 89% kadry kierowniczej tychże przedsiębiorstw uważa, że kryzys dla współczesnego przedsiębiorstwa jest równie nieunikniony jak podatki. Świadczy to raczej o trudności w przewidywaniu tego, które z podejmowanych działań obarczone są potencjalnym ryzykiem. Z drugiej strony przyznanie, że dysponujemy pełną listą efektywnych metod przeciwdziałania kryzysom z pewnością jest twierdzeniem na wyrost.
Aby skutecznie przewidywać zagrożenia, oraz efektywnie przeciwdziałać tym już zaistniałym, nie wystarczy odwołanie się do standardowych, podręcznikowych procedur PR. Kryzys zawsze jest sytuacją nietypową, wymagającą niezwykłych rozwiązań. Dlatego niezbędne wydaje się twórcze poszukiwanie jego potencjalnych źródeł już na etapie planowania działań marketingowych oraz twórcze wymyślanie sposobów zapobiegania, czy też przeciwdziałania zaistniałym zagrożeniom. Techniki twórczego myślenia służą rozwiązywaniu wszelkich problemów, których rozwiązania doskonałe nie są znane. Są to “przepisy na myślenie” powstałe aby wspomagać nas w sytuacjach, w których poszukujemy rozwiązań nowych, niestandardowych, a zarazem skutecznych. Część z tych technik “odkryto” dzięki “podglądaniu” pracy uznanych twórców - naukowców, wynalazców, pisarzy, pozostałe zaś “wynaleziono” stosując metodę prób i błędów. Aby techniki twórczego myślenia przyniosły pożądany efekt, praca odbywa się w kilkuosobowej grupie kierowanej przez odpowiednio przeszkoloną osobę. Przestrzeganie zasad pracy grupowej i znajomość odpowiednich technik sprawia, że twórczy potencjał grupy, a zatem ilość i jakość wygenerowanych przez nią pomysłów, znacznie przekracza indywidualne możliwości każdego z uczestników.
Techniki twórczego myślenia w ramach “antykryzysowych” działań PR można zastosować do: opracowania sposobów reagowania w sytuacji zaistnienia kryzysu
Aby skutecznie przewidywać zagrożenia, oraz efektywnie przeciwdziałać tym już zaistniałym, nie wystarczy odwołanie się do standardowych, podręcznikowych procedur PR. Kryzys zawsze jest sytuacją nietypową, wymagającą niezwykłych rozwiązań. Dlatego niezbędne wydaje się twórcze poszukiwanie jego potencjalnych źródeł już na etapie planowania działań marketingowych oraz twórcze wymyślanie sposobów zapobiegania, czy też przeciwdziałania zaistniałym zagrożeniom. Techniki twórczego myślenia służą rozwiązywaniu wszelkich problemów, których rozwiązania doskonałe nie są znane. Są to “przepisy na myślenie” powstałe aby wspomagać nas w sytuacjach, w których poszukujemy rozwiązań nowych, niestandardowych, a zarazem skutecznych. Część z tych technik “odkryto” dzięki “podglądaniu” pracy uznanych twórców - naukowców, wynalazców, pisarzy, pozostałe zaś “wynaleziono” stosując metodę prób i błędów. Aby techniki twórczego myślenia przyniosły pożądany efekt, praca odbywa się w kilkuosobowej grupie kierowanej przez odpowiednio przeszkoloną osobę. Przestrzeganie zasad pracy grupowej i znajomość odpowiednich technik sprawia, że twórczy potencjał grupy, a zatem ilość i jakość wygenerowanych przez nią pomysłów, znacznie przekracza indywidualne możliwości każdego z uczestników.
Techniki twórczego myślenia w ramach “antykryzysowych” działań PR można zastosować do: opracowania sposobów reagowania w sytuacji zaistnienia kryzysu
- przewidywania źródeł sytuacji kryzysowych już na etapie planowania działań marketingowych firmy, instytucji, organizacji,
- opracowania metod przeciwdziałania pojawieniu się sytuacji kryzysowej,
- oraz do czego tylko sobie jeszcze życzymy